- Faglitteratur
- Ledelse
Ledelse
-
Tillit
KS Folkevalgtprogram 23-27
Tillit er den mest sentrale verdien i et godt lokaldemokrati. Først og fremst handler det om tillit mellom dere som folkevalgte og innbyggere, men det handler også om tillit mellom dere som er folkevalgte og administrasjonen, og dere folkevalgte imellom.
-
Sammenhengende ledelse, tjenester og løsninger
Relasjonell kapasitet i arbeidet med komplekse velferdsutfordringer
Jo flere utfordringer en innbygger har, desto flere faggrupper skal involveres for å finne de rette løsningene. Kompleksiteten oppstår derfor i møtet mellom innbyggernes utfordringer og en oppdelt organisasjon.
-
Kommunal økonomi og forvaltning
I all enkelhet
Hvordan finansieres kommunene? Hvor stor er kommunesektoren? Hvilke regler gjelder for økonomiforvaltningen i kommunene? Og hvilke økonomiske teorier kan hjelpe oss når kommunaløkonomiske forhold skal forstås og vurderes?
-
Endringsnøkkelen
En praktisk håndbok i endringsarbeid for offentlig sektor
Moderne organisasjoner må kunne mestre stadig endring og omstilling.
-
Oppfølging av 10-FAKTOR
Metoder og verktøy
Denne boka gir svar på spørsmål som gjerne dukker opp i forbindelse med oppfølgingsarbeidet etter gjennomført 10-FAKTOR medarbeiderundersøkelse.
-
Ledergruppen
Fra meg og mitt til vi og vårt
Dette er ikke bare en bok, men et oppslagsverk som du vil ha stor glede av. Den er solid forankret i teori og praksis.
-
Koherens i skoleutviklingen
De riktige lokale, regionale og nasjonale driverne
Denne boken hjelper skoleledere på alle nivåer til å velge strategiske endringsdrivere for å lære i samarbeid og for å levere resultater i fellesskap.
-
Daglige arkivrutiner
Arkivdanning i prinsipp og praksis
Hva innebærer arkivfunksjonen? Hva er arkivformålene? Og ikke minst - hvordan jobber arkivtjenesten?
-
Prosesslederboka
Lær å lede gode prosesser og møter
Prosessledelse handler om å stille gode spørsmål og velge deltagende metoder som gjør at alle bidrar med sitt beste i en prosess eller i et møte.
-
Lederen som konflikthåndterer
Refleksjoner og erfaringer
Denne boken retter oppmerksomheten mot hvordan du som leder kan løse opp i, håndtere eller forebygge konflikter på din egen arbeidsplass.
-
Når frykten styrer på arbeidsplassen
Refleksjoner over livs- og dødskrefter i organisasjoner
Hvordan og hvorfor kan frykt og angst styre medarbeideres og lederes arbeidshverdag? Hvordan kan vi gjenkjenne de sentrale symptomene på at frykt og angst råder?
-
Samhandling
Gevinst eller tap?
Hvordan kan vi skape en reell tverrfaglig organisasjon?
-
Arbeidskultur for bedre læring i alle skoler
Hva er nødvendig lærerkapital?
Lærernes kapital er mangesidig og kompleks. Hva fremmer eller hemmer lærernes profesjonelle kapital?
-
Den nødvendig samtalen
Tør du virkelig la være?
Denne boken handler om det mange ledere opplever som noe av det mest utfordrende i lederjobben; å ta de ubehagelige samtalene.
-
31 nøkler til godt kommunalt lederskap
En leders arbeidshverdag er preget av utfordringer, spørsmål og dilemmaer. Det kan dreie seg om inspirasjon, samhandling, delegering, forhandling, belønning, kritikk, ros og anerkjennelse
-
Etikk og offentlige anskaffelser
Hvilket rammeverk må offentlige innkjøpere forholde seg til når de foretar innkjøp, og hvilket handlingsrom gir regelverket til å forfølge etiske hensyn i innkjøpsprosessen?
-
Skoleeier som kvalitetsutvikler
Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater
Skoleeiere som bevisst satser på skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling, synes å nå lengst i å utvikle skoler med et godt læringsmiljø og gode læringsresultater.
-
Personvern og informasjonssikkerhet i kommunen
En håndbok i risikovurdering
Myndighetenes satsning på en heldigital offentlig forvaltning fører til at informasjonssikkerhet og risikovurdering blir en sentral del av arbeidet med IKT-systemer og virksomhetsprosesser.
-
Krisehåndtering 2.0
Sosiale medier i bruk før, under og etter krisen
Hvordan håndterer man en krise når informasjonen spres raskere enn noen gang, og publikum kanskje sitter på mer informasjon om krisen enn det du gjør?
-
Ledelse - Å lede mennesker
Dynamiske krefter i organisasjoner
Hva gjør du som leder når svaret ikke finnes, men må skapes av deg og dine medarbeidere i organisasjonen?
-
Arkivhåndboken
For offentlig forvaltning
Arkivhåndboken er et hjelpemiddel i det daglige arkivarbeidet og den vil gi arkivansvarlige og andre som har arkivoppgaver bedre forståelse av arkivfaglige temaer.
-
Organisasjoner som begeistrer
Appreciative Inquiry
Hvordan leder man utviklingsarbeid som får bedrifter og virksomheter som allerede er gode til å bli fremragende?