KF-logo
  • Produkter (current)
    • HR og personal

    • /hr-og-personal/
    • 10-FAKTOR
    • KF Personal
    • HR-Chatbot
    • KF Lokal personalhåndbok
    • KF HMS-Håndbok
    • KF Lederhåndbok
    • KF Håndbøker
    • Juss og veiledning

    • /juss-og-veiledning/
    • KF Helse og omsorg
    • KF Kommunal forvaltning
    • KF Oppvekst
    • KF Personal
    • Kvalitet og internkontroll

    • /kvalitet2/
    • KF Delegeringsreglement
    • IT-Chatbot
    • DynamicTemplate
    • Assist
    • OutlookSignature
    • Innbyggerdialog

    • /innbyggerdialog/
    • Innbyggerkontakt
    • Innbygger-Chatbot
    • Nasjonal tjenestekatalog
    • KF Skjema
    • MultiForm
    • Faglitteratur

    • /faglitteratur/
    • Ledelse
    • Juss
    • Personal
    • Barnehage
    • Skole
    • Barnevern
    • Helse
    • Øvrige utgivelser
    • Datainnsamling

    • /datainnsamling/
    • Bedrekommune
    • Lokaldemokrati
    • Digitale læremidler

    • /laremidler/
    • Skolerom - Grunnleggende lesing
    • Skrible - Grunnleggende skriving
    • eMatte - Grunnleggende regning
    • Andre produkter og tjenester

    • /andre-produkter-og-tjenester/
    • Kommuneregister
    • Styrevervregister
    • Adressekjøp
    • Psykisk helsefremmende barnehager
    • Andre produkter og tjenester
    • Kurs

    • /kurs/
    • 10-FAKTOR
    • Bedrekommune
    • KF Delegeringsreglement
    • Digitale håndbøker
    • KF Infoserie
    • Nasjonal tjenestekatalog
    • KF Skjema
    • Support

    • /support/
    • 10-FAKTOR
    • bedrekommune
    • Delegeringsreglement
    • Digitale håndbøker
    • Innbyggerkontakt
    • KF Infoserie
    • KF Skjema
    • Digitale læremidler : Skolerom
    • Digitale læremidler : Skrible
    • Chatbot
  • Om oss
  • Support
  • Kontakt
  • Faglitteratur
  • Skole

Skole

  • Fagopplæringsboka 2022/2023

    Fagopplæringsboka er ei oppslagsbok for alle aktører i fag- og yrkesopplæringen, både i skole, bedrift og forvaltning.

  • Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv

    Nye stemmer i praksis

    Barn og unges tilhørighet til et fellesskap på skolen er de voksnes ansvar, og målet med denne boka er å gi inspirasjon og nye ideer til forebygging av mobbing i et fellesskapsperspektiv.

  • Parentesmetoden

    Tenke- og handlestrategier mot mobbing

    Hvordan kan vi rette oppmerksomheten mot de sosiale prosessene i klassen som bidrar til utstøting og mobbing av enkeltelever?

  • Praktisk prosessledelse i skolen

    Å lede samskapende lærings- og utviklingsprosesser

    Hver dag leder lærere og skoleledere prosesser, både i klasserommet, i utvikling av profesjonsfellesskapet, i møte med foreldre og i andre møter i skolehverdagen.

  • Læring for fremtiden

    En entreprenøriell didaktikk for arbeid i skolen

    Tenk deg en skolehverdag der vektlegging av elevenes aktivitet, kreativitet, lokalkunnskap, selvstendighet og egen motivasjon er grunnlaget for elevenes arbeid med fag! En slik skolehverdag er preget av en entreprenøriell didaktikk.

  • Introverte barn i barnehage, skole og SFO

    Vil du ikke være med og leke?

    Introverte barn har behov for reflekterte voksne rundt seg, som har god kjennskap til dette personlighetstrekket.

  • Tverrfaglig samarbeid i praksis

    Til beste for barn og unge i Kommune-Norge

    Det er nødvendig og viktig å samarbeide på tvers av profesjoner og etater for å sikre best mulige oppvekstvilkår for barn og unge. Denne boken ser på alternative måter å samarbeide på både når det gjelder det forebyggende arbeidet overfor barn og unge, og når det gjelder det enkelte barn og dets familie.

  • Håndbok for lærlinger

    Denne boka er en døråpner for unge mennesker til å forstå hvordan arbeidslivet og fagopplæringen fungerer sammen.

  • Koherens i skoleutviklingen

    De riktige lokale, regionale og nasjonale driverne

    Denne boken hjelper skoleledere på alle nivåer til å velge strategiske endringsdrivere for å lære i samarbeid og for å levere resultater i fellesskap.

  • Sensitive barn i pedagogisk arbeid

    Fra sårbarhet til styrke

    Boken introduserer internasjonal og ny forskning på sensitive barns styrker. Den vil gi deg som fagperson et solid faglig grunnlag for å kunne gjenkjenne sensitivitet og tilrettelegge hverdagen for barna.

  • Boltrelek og lekeslåssing

    Større rom i barnehagen og småskolen

    Hva er boltrelek og lekeslåssing? Har slik lek noen nytteverdi?

  • Barn med sosial angst og sjenanse

    Denne boken handler om angsttilstanden sosial angst og hvordan denne overlapper med sjenanse.

  • Skjult mobbing i skolen

    Jenter og de viktige relasjonene

    "Et gjesp, et smil, klær som forflytter seg - det kan være vanskelig å forklare til andre at man blir utsatt for skjult mobbing."

  • Å dra i samme retning

    Et skolesystem som virker

    Hvordan skal politikk, administrasjon og profesjon sammen skape utviklingskraft i skolen? Kan vi mobilisere et felles engasjement som virker helt inn i møtet mellom lærer og elev, og samtidig anerkjenne at gjennomføring av politikk ikke er en ren teknisk og automatisk prosess?

  • Når blått og gult blir grønt

    Tverrfaglig samarbeid som arbeidsredskap

    Boken viser tydelig at det ikke er nok å sette seg ned sammen og tro at vi med det deltar i et tverrfaglig samarbeidsmøte!

  • Arbeidskultur for bedre læring i alle skoler

    Hva er nødvendig lærerkapital?

    Lærernes kapital er mangesidig og kompleks. Hva fremmer eller hemmer lærernes profesjonelle kapital?

  • Digital mobbing

    Hvem, hvor, hvordan, hvorfor - og hva kan voksne gjøre?

    Boken er et hjelpemiddel for foreldre og for lærere og andre voksne som jobber med barn og ungdom.

  • Foreldreveiledning

    I barnehagen, på helsestasjonen og i skolen

    Når du treffer barn i din arbeidshverdag som ikke trives og utvikler seg som forventet, må du ta utgangspunkt i samspillet mellom foreldre og barn.

  • Når matte blir vanskelig

    Hvordan hjelpe elever med matematikkvansker

    Boken gir en oversikt over de vanligste utfordringene i matematikklæring og -undervisning

  • Sosiale historier som metode

    Hjelp til å fremme sosial forståelse og fungering ved autisme og synshemming

    Mennesker er sosiale vesener, men for noen er det å være sosial en stor utfordring.

  • Snakk med barn om følelser

    En fellesskapsbok for voksne og barn

    Hvorfor er det viktig å snakke med barn om følelser? I løpet av oppveksten er det viktig at barn får et bevisst forhold til sine følelser og lærer å se sammenhengen mellom ytre hendelser og egne følelsesmessige reaksjoner.

  • Kritisk tenkning i klasserommet

    Filosofisk metode i undervisning og veiledning

    Hvordan lære elevene drøfting og problemløsning gjennom undervisning av fagstoff?

  • Skoleeier som kvalitetsutvikler

    Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater

    Skoleeiere som bevisst satser på skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling, synes å nå lengst i å utvikle skoler med et godt læringsmiljø og gode læringsresultater.

  • Undervisning i sosial ferdigheter

    En håndbok

    Hvordan gi barn og unge de nødvendige kunnskaper og ferdigheter som trengs for å mestre sosiale utfordringer i skolen?

  • Sosialfaglig arbeid i skolen

    Om samarbeidet mellom lærer og sosialarbeider

    Boken beskriver hvordan læreren og sosialarbeideren kan arbeide sammen i skolen.

  • Anerkjennelse i praksis

    Om utviklingsstøttende relasjoner

    Vi har alle behov for å bli sett, hørt og anerkjent som de hele menneskene vi er. Men hva er egentlig anerkjennelse? Hva skal til for å skape gode, likeverdige og utviklingsstøttende relasjoner mellom mennesker?

  • Samhandling som omsorg

    Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge

    Å sikre god psykisk helse og psykososial utvikling for barn og unge krever innsats fra mange tjenester og virksomheter i kommunene.

  • Skolenekting

    Årsaker, kartlegging og behandling

    Hva kjennetegner skolenekting og hva er ikke skolenekting? I hvilke tilfeller og på hvilket tidspunkt skal det interveneres?

Facebook LinkedIn Mail Kopier lenke
KF logo
  • Send e-post
  • 24 13 28 50
  • HR og personal
  • Juss og veiledning
  • Kvalitet og internkontroll
  • Innbyggerdialog
  • Faglitteratur
  • Datainnsamling
  • Digitale læremidler
  • Andre produkter og tjenester
  • Kurs
  • Support
  • Aktuelt
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Samfunn og miljø
  • Personvernerklæring
BESØKSADRESSE: Haakon VIIs gate 9, 0161 Oslo•ORG.NR: 910 976 222•POSTADRESSE: Postboks 1263 Vika, 0111 Oslo