KF-logo
  • Produkter (current)
    • HR og personal

    • /hr-og-personal/
    • 10-FAKTOR
    • KF Personal
    • HR-Chatbot
    • KF Lokal personalhåndbok
    • KF HMS-Håndbok
    • KF Lederhåndbok
    • KF Håndbøker
    • Juss og veiledning

    • /juss-og-veiledning/
    • KF Helse og omsorg
    • KF Kommunal forvaltning
    • KF Oppvekst
    • KF Personal
    • Kvalitet og internkontroll

    • /kvalitet2/
    • KF Delegeringsreglement
    • IT-Chatbot
    • DynamicTemplate
    • Assist
    • OutlookSignature
    • Innbyggerdialog

    • /innbyggerdialog/
    • Innbyggerkontakt
    • Innbygger-Chatbot
    • Nasjonal tjenestekatalog
    • KF Skjema
    • MultiForm
    • Faglitteratur

    • /faglitteratur/
    • Ledelse
    • Juss
    • Personal
    • Barnehage
    • Skole
    • Barnevern
    • Helse
    • Øvrige utgivelser
    • Datainnsamling

    • /datainnsamling/
    • Bedrekommune
    • Lokaldemokrati
    • Digitale læremidler

    • /laremidler/
    • Skolerom - Grunnleggende lesing
    • Skrible - Grunnleggende skriving
    • eMatte - Grunnleggende regning
    • Andre produkter og tjenester

    • /andre-produkter-og-tjenester/
    • Kommuneregister
    • Styrevervregister
    • Adressekjøp
    • Psykisk helsefremmende barnehager
    • Andre produkter og tjenester
    • Kurs

    • /kurs/
    • 10-FAKTOR
    • Bedrekommune
    • KF Delegeringsreglement
    • Digitale håndbøker
    • KF Infoserie
    • Nasjonal tjenestekatalog
    • KF Skjema
    • Support

    • /support/
    • 10-FAKTOR
    • bedrekommune
    • Delegeringsreglement
    • Digitale håndbøker
    • Innbyggerkontakt
    • KF Infoserie
    • KF Skjema
    • Digitale læremidler : Skolerom
    • Digitale læremidler : Skrible
    • Chatbot
  • Om oss
  • Support
  • Kontakt
  • Faglitteratur
  • Barnehage

Barnehage

  • Nøkkelknippet

    Fortellinger som åpner opp mellom voksne og barn

    Når det låser seg mellom voksne og barn, så er det den voksnes ansvar å lete etter det som åpner opp igjen.

  • Velkommen til barnehagelivet

    Tilvenning, tilknytning, tilhørighet, trygghet

    Å begynne i barnehagen er en stor overgang for barnet, og for mange familier er dette både en spennende og utfordrende tid.

  • Samarbeid til barnets beste

    Praksisnære perspektiver fra barnehagen

    Foreldresamarbeidet er først og fremst barnehageansattes ansvar – og barnets rettighet. Med FNs barnekonvensjon som kompass tar denne boken opp hvilke muligheter som finnes i foreldresamarbeidet.

  • Lek og inkludering i barnehagen

    Motvekt til utestengelse og mobbing

    Denne boken kretser rundt temaene lek og inkludering samt barnehagelærerens ansvar og oppgaver i dette arbeidet, som motvekt til utestengelse og mobbing.

  • Gode medarbeidere i barnehagen

    Arbeid med lek og inkludering

    Som medarbeider i barnehagen må du ha en forståelse for leken som fenomen og lekens betydning for barns trivsel og utvikling.

  • Små barn i sårbare livssituasjoner

    Hvordan kan barnehagen oppdage, forebygge og hjelpe barn i risiko for omsorgssvikt?

    Boken handler om barn som er i risiko for å bli utsatt for omsorgssvikt, eller som lever i en sårbar livssituasjon over kortere eller lengre tid.

  • Barn, litteratur og livsmestring

    den skjønnlitterære fortellingens betydning for barns utvikling

    Har du lagt merke til den årvåkne oppmerksomhet som kan vekkes hos barn i møte med en skjønnlitterær fortelling? Hvordan barnet kan fange inn fortellingen, leke med den, utvide den, gjenskape den og gjøre den til sin egen? Har du erfart hvordan fortellingen kan bli større enn seg selv når den deles i barnehage eller klasserom?

  • Barn er budbringere

    En veiviser til psykisk helsefremmende barnehager

    Hvilke rettigheter har barn? Hva skaper god psykisk helse for barn i barnehagealder? Hvordan jobber vi systematisk med helsefremmende arbeid i barnehagen?

  • Livsmestring i barnehagen

    Å bære sin egen bagasje

    Rammeplan for barnehagen (2017) bringer begrepet Livsmestring inn i hverdagen. Denne boken gir et innhold til begrepet, og setter det som er psykisk helsefremmende på dagsordenen.

  • Tverrfaglig samarbeid i praksis

    Til beste for barn og unge i Kommune-Norge

    Det er nødvendig og viktig å samarbeide på tvers av profesjoner og etater for å sikre best mulige oppvekstvilkår for barn og unge. Denne boken ser på alternative måter å samarbeide på både når det gjelder det forebyggende arbeidet overfor barn og unge, og når det gjelder det enkelte barn og dets familie.

  • Introverte barn i barnehage, skole og SFO

    Vil du ikke være med og leke?

    Introverte barn har behov for reflekterte voksne rundt seg, som har god kjennskap til dette personlighetstrekket.

  • Forebyggende arbeid i barnehagen

    Samspill og tilknytning

    Hva er tilknytning? Hvilke konsekvenser kan kunnskap om tilknytning og tidlig samspill ha for barnehagens praksis? Hvordan formidler barnet at det har det vanskelig? Hva er omsorgssvikt?

  • Høysensitive barn

    I barnehagen og hjemme

    Hvordan kan vi som voksne omsorgspersoner ivareta de særlig sensitive barna i barnehagen og hjemme?

  • Bli helstøpt

    En bok om kvalitet i barnehagen

    Tematikken i boka dreier seg om både det å være helstøpt som pedagog og å skape helstøpte miljøer.

  • Sensitive barn i pedagogisk arbeid

    Fra sårbarhet til styrke

    Boken introduserer internasjonal og ny forskning på sensitive barns styrker. Den vil gi deg som fagperson et solid faglig grunnlag for å kunne gjenkjenne sensitivitet og tilrettelegge hverdagen for barna.

  • Se meg, jeg vil leke!

    Boka er en vitamininnsprøyting om lekens verdi og den voksnes rolle.

  • Å velge det varme blikket

    Inspirasjon, mot og håp til dagens foreldre

    Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.

  • Mening, mot & menneskeverd

    God pedagogisk praksis og faglige prosesser i barnehagen

    Denne boken handler om hvordan vi som voksne kan fokusere på, synliggjøre, videreformidle og ordsette god pedagogisk praksis og relasjonskompetanse med utgangspunkt i felles verdier forankret i formålsparagrafen for barnehagen.

  • Ledelse av verdistyrte barnehager

    Det er den daglige kvaliteten som er syretest på hvor god kvalitet barnehagen har for barn og foreldre.

  • Verktøy som virker i verdistyrte barnehager

    Denne boken inneholder beskrivelser av mer enn 30 ulike verktøy og metoder til bruk i barnehager som ønsker å være verdistyrte.

  • Barn med sosial angst og sjenanse

    Denne boken handler om angsttilstanden sosial angst og hvordan denne overlapper med sjenanse.

  • Blikk for lek i barnehagen

    Starte Verne Videreutvikle

    Hvilken væremåte skal vi voksne ha i og utenfor leken? Kan barn være utenfor lek selv om det ser ut som de er inkludert? Hvordan skal vi øve opp evnen til å se om vår praksis hemmer eller fremmer barns muligheter til lek?

  • Bli opprørt

    En bok om kvalitet i barnehagen

    Denne boken drøfter flere områder der det er faglig uenighet om valg av retning for barnehagefeltet.

  • Bli bevisst

    En bok om kvalitet i barnehagen

    BLI BEVISST tar for seg pedagogisk bevissthet. Etter at du har lest denne boken, blir kanskje "svarte katter" et symbol for å stoppe opp og bevisstgjøre deg hva du gjør i hverdagen?

  • Profesjon & kjærlighet

    En bok om de yngste barna i barnehagen

    Denne boken handler om de ansatte i barnehagen og deres væremåter i relasjon til de yngste i barnehagen.

  • Danning gjennom omsorg, lek og læring i barnehagen

    Med mange eksempler fra barnehagehverdagen beskriver denne boken hvordan barnehagen kan fremme barns danningsprosesser.

  • Større rom for jenter og gutter

    Å utvikle en kjønnssensitiv pedagogikk i barnehagen

    Denne boken gir en innføring i spørsmål omkring kjønn og likestilling i barnehagen.

  • Boltrelek og lekeslossing

    Større rom i barnehagen og småskolen

    Hva er boltrelek og lekeslåssing? Har slik lek noen nytteverdi?

  • Hverdagslæring i barnehagen

    For både voksne og barn

    Hvordan kan vi organisere hverdagen i barnehagen slik at vi ivaretar både rammeplanen og barn og voksnes psykososiale miljø, slik at barnehagen blir et godt sted for alle - både barn og voksne?

  • Bli berørt

    En bok om kvalitet i barnehagen

    Boken fremhever noen av de gode eksemplene som setter i gang refleksjonene, og som fanger oss og gir oss de gode følelsene av viktigheten av jobben vår og ansvaret som ligger i hendene våre.

  • Sårbare barn i barnehagen

    Den lille boken om de store svikene

    Å arbeide med saker som opprører oss følelsesmessig er vanskelig. At vi kjenner de berørte gjør det enda verre. Det utfordrer oss profesjonelt, etisk, medmenneskelig - og personlig. Ingen kan klare å stå i dette alene. Men alle kan gjøre noe.

  • Samlingsstund som sentrum i barnehagen

    Tornerose har våknet

    Denne boken setter samlingsstunden i høysetet. Samlingsstunden: energi, glede og inspirasjonskilde i barnehagen. Der vi samler oss om livet, for livet.

  • Personalutvikling gjennom veiledning i barnehagen

    Barnehagen trenger ressurssterke voksne som kan legge til rette for god utvikling og læring for alle de ulike barna som er der!

  • Kunsten å være foreldre med god samvittighet

    En guide for bedre kommunikasjon mellom deg og barnet ditt

    Hvorfor er det slik at mange foreldre tynges av dårlig samvittighet og følelsen av å være en dårlig forelder når de slett ikke trenger å føle det slik?

  • Den nødvendige samtalen

    Tør du virkelig la være?

    Denne boken handler om det mange ledere opplever som noe av det mest utfordrende i lederjobben; å ta de ubehagelige samtalene.

  • Kampen om leken

    Ansvar og muligheter i barnehagen

    Hvor vanskelig er det for et barn å leke? Er det "lett som en lek"? Hvordan uttrykker barn et ønske om å komme inn i leken og hvordan skal de ansatte i barnehagen forstå dem?

  • Dialogspill som veiledningsmetode i barnehagen

    Refleksjon og læring i grupper

    Hvorfor gjør vi som vi gjør i barnehagen? Hvordan kan vi bidra til refleksjon over egne handlinger og holdninger?

  • Barnehagelæreren som leder

    Å lede voksne i arbeid med barn

    Hva kjennetegner en god mellomleder i barnehagen? Hva er mine sterke sider? Hva trenger jeg å utvikle? Hvordan skal jeg gjøre det? Hvordan kan jeg bygge et godt samarbeidsklima? Hvordan skal jeg legge til rette for medarbeidernes læring og utvikling?

  • Sosiale historier som metode

    Hjelp til å fremme sosial forståelse og fungering ved autisme og synshemming

    Mennesker er sosiale vesener, men for noen er det å være sosial en stor utfordring.

  • Kreativ bruk av digitale verktøy

    Digital praksis i barnehagen

    Hvordan kan du legge til rette for at digitale verktøy kommer alle barn til gode? Hvordan åpne for spillglede og bidra til gode spillvaner? Hvordan skal du vurdere den pedagogiske verdien i digitale verktøy? Og hvordan kan du overføre dette til en hektisk barnehagehverdag?

  • Se barnet innenfra

    Hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen

    Tilknytningen til foreldrene danner den viktigste rammen rundt barns utvikling. Men du som jobber i barnehage, er en klar nummer to for mange.

  • Snakk med barn om følelser

    En fellesskapsbok for voksne og barn

    Hvorfor er det viktig å snakke med barn om følelser? I løpet av oppveksten er det viktig at barn får et bevisst forhold til sine følelser og lærer å se sammenhengen mellom ytre hendelser og egne følelsesmessige reaksjoner.

  • Barn med ADHD i barnehagen

    Tilrettelegging for trivsel, lek og læring

    Boken gir faglig kunnskap som kan bidra til at barn med ADHD kan få et barnehagetilbud som medfører trivsel og positiv utvikling.

  • Anerkjennelse i praksis

    Om utviklingsstøttende relasjoner

    Vi har alle behov for å bli sett, hørt og anerkjent som de hele menneskene vi er. Men hva er egentlig anerkjennelse? Hva skal til for å skape gode, likeverdige og utviklingsstøttende relasjoner mellom mennesker?

  • Foreldreveiledning

    I barnehagen, på helsestasjonen og i skolen

    Når du treffer barn i din arbeidshverdag som ikke trives og utvikler seg som forventet, må du ta utgangspunkt i samspillet mellom foreldre og barn.

  • Improvisasjonsblikk i barnehagen

    Støtte til lekende samspill

    Hvordan kan ansatte i barnehagen bidra til at alle barna føler at de er med i fellesskapet? Hvordan kan du støtte og utvikle det lekende samspillet? Hvordan kan du drive pedagogisk ledelse av lekende samspill?

  • Musikkglede i barnehagen

    Lek med takt og tone

    Hvordan synger du med barn? Hva må du tenke på når du skal synge? Hvilke sanger passer for hvilke aldersgrupper? Hvordan lærer du bort en ny sang? Hvordan velger du musikk som oppmuntrer til dans?

  • Stopp ertingen

    Arbeid med inkluderende miljøer i barnehagen

    Boken presenterer en konkret og praktisk metode for forebygging av mobbing i barnehagen.

  • Samhandling som omsorg

    Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge

    Å sikre god psykisk helse og psykososial utvikling for barn og unge krever innsats fra mange tjenester og virksomheter i kommunene.

  • Bevegelsesglede i barnehagen

    Begeistringssmitte og tilrettelegging

    Dette er boken for deg som ønsker å gi barn i barnehagen en hverdag full av bevegelseslek!

  • Mangfoldig naturglede i barnehagen

    Lek med natur, miljø og teknikk

    Dette er boken for deg som ønsker å gi barn i barnehagen sterke sansemessige opplevelser i naturen!

  • Den gode assistenten

    En forutsetning for kvalitet i barnehagen

    Boken viser gjennom teori, praksisfortellinger og refleksjonsoppgaver hvordan du kan bli en god pedagogisk medarbeider.

  • Ville og stille barn i barnehagen

    Veier ut av låste atferdsmønstre

    Denne boken handler om de barna som aldri ser ut til å finne roen, de som lar egen frustrasjon gå ut over andre, og de som er for stille og innadvendte og som dermed ikke får tatt del i barnehagens sosiale liv.

  • Barn med ADHD

    Hvordan er det egentlig å ha ADHD?

  • Filosofiske samtaler i barnehagen

    Å ta barns tenkning på alvor

    Små barn stiller store spørsmål. I en filosofisk samtale oppmuntrer vi barna til å tenke høyt over mulige svar på vriene spørsmål, uten at vi voksne hjelper dem til å formulere svarene.

  • Fra plan til praksis III

    Verktøy

    Boken presenterer en rekke verktøy og metoder som vil være nyttige i arbeidet med planlegging, dokumentasjon og vurdering i egen barnehage.

  • Fra plan til praksis II

    Dokumentasjon og vurdering i barnehagen

    Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes.

  • Fra plan til praksis I

    Prosessorientert arbeid i barnehagen

    Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringsbegrep hvor omsorg, lek og læring er sentrale deler. Hva innebærer det i praksis å arbeide i tråd med et helhetlig læringsbegrep?

  • Med mattebriller i barnehagen

    Lek med antall, rom, form og måling

    Hvordan kan vi bruke og videreutvikle materiell og kunnskaper for å stimulere barna mest mulig i arbeidet med matematikk?

  • Språkglede i barnehagen

    Lek med språk, tekst og kommunikasjon

    Dette er boken for deg som ønsker å gi barn en hverdag full av språkglede!

  • Se hva jeg kan 'a

    Barnehagen som læringsarena

    Hva er læring? Hvilke forutsetninger må ligge til grunn for at vi mennesker skal kunne lære? Hvordan skape gode læringsbetingelser for barn?

  • Fra kvalitet til meningsskaping

    Morgendagens barnehage

    Forfatterne av denne boka er opptatt av å bringe kvalitetsdebatten i barnehagen noen hakk videre - fra kvalitet til meningsskaping.

  • Æ trur dem søv

    Om aktive voksne og sosial kompetanse i barnehagen

    Dette er en bok for alle som arbeider med barn i førskolealderen

Facebook LinkedIn Mail Kopier lenke
KF logo
  • Send e-post
  • 24 13 28 50
  • HR og personal
  • Juss og veiledning
  • Kvalitet og internkontroll
  • Innbyggerdialog
  • Faglitteratur
  • Datainnsamling
  • Digitale læremidler
  • Andre produkter og tjenester
  • Kurs
  • Support
  • Aktuelt
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Samfunn og miljø
  • Personvernerklæring
BESØKSADRESSE: Haakon VIIs gate 9, 0161 Oslo•ORG.NR: 910 976 222•POSTADRESSE: Postboks 1263 Vika, 0111 Oslo