- Faglitteratur
- Barnehage
Barnehage
-
Langsiktig arbeid og raske skifter
Å lede kvalitetsbevegelser i barnehagen
Ledere tar faglige valg på vegne av mange, og det er en kjensgjerning av valgene påvirker svært mange barns livskvalitet. Intet mindre.
-
Nøkkelknippet
Fortellinger som åpner opp mellom voksne og barn
Når det låser seg mellom voksne og barn, så er det den voksnes ansvar å lete etter det som åpner opp igjen.
-
Velkommen til barnehagelivet
Tilvenning, tilknytning, tilhørighet, trygghet
Å begynne i barnehagen er en stor overgang for barnet, og for mange familier er dette både en spennende og utfordrende tid.
-
Samarbeid til barnets beste
Praksisnære perspektiver fra barnehagen
Foreldresamarbeidet er først og fremst barnehageansattes ansvar – og barnets rettighet. Med FNs barnekonvensjon som kompass tar denne boken opp hvilke muligheter som finnes i foreldresamarbeidet.
-
Lek og inkludering i barnehagen
Motvekt til utestengelse og mobbing
Denne boken kretser rundt temaene lek og inkludering samt barnehagelærerens ansvar og oppgaver i dette arbeidet, som motvekt til utestengelse og mobbing.
-
Gode medarbeidere i barnehagen
Arbeid med lek og inkludering
Som medarbeider i barnehagen må du ha en forståelse for leken som fenomen og lekens betydning for barns trivsel og utvikling.
-
Små barn i sårbare livssituasjoner
Hvordan kan barnehagen oppdage, forebygge og hjelpe barn i risiko for omsorgssvikt?
Boken handler om barn som er i risiko for å bli utsatt for omsorgssvikt, eller som lever i en sårbar livssituasjon over kortere eller lengre tid.
-
Barn, litteratur og livsmestring
den skjønnlitterære fortellingens betydning for barns utvikling
Har du lagt merke til den årvåkne oppmerksomhet som kan vekkes hos barn i møte med en skjønnlitterær fortelling? Hvordan barnet kan fange inn fortellingen, leke med den, utvide den, gjenskape den og gjøre den til sin egen? Har du erfart hvordan fortellingen kan bli større enn seg selv når den deles i barnehage eller klasserom?
-
Barn er budbringere
En veiviser til psykisk helsefremmende barnehager
Hvilke rettigheter har barn? Hva skaper god psykisk helse for barn i barnehagealder? Hvordan jobber vi systematisk med helsefremmende arbeid i barnehagen?
-
Livsmestring i barnehagen
Å bære sin egen bagasje
Rammeplan for barnehagen (2017) bringer begrepet Livsmestring inn i hverdagen. Denne boken gir et innhold til begrepet, og setter det som er psykisk helsefremmende på dagsordenen.
-
Tverrfaglig samarbeid i praksis
Til beste for barn og unge i Kommune-Norge
Det er nødvendig og viktig å samarbeide på tvers av profesjoner og etater for å sikre best mulige oppvekstvilkår for barn og unge. Denne boken ser på alternative måter å samarbeide på både når det gjelder det forebyggende arbeidet overfor barn og unge, og når det gjelder det enkelte barn og dets familie.
-
Introverte barn i barnehage, skole og SFO
Vil du ikke være med og leke?
Introverte barn har behov for reflekterte voksne rundt seg, som har god kjennskap til dette personlighetstrekket.
-
Forebyggende arbeid i barnehagen
Samspill og tilknytning
Hva er tilknytning? Hvilke konsekvenser kan kunnskap om tilknytning og tidlig samspill ha for barnehagens praksis? Hvordan formidler barnet at det har det vanskelig? Hva er omsorgssvikt?
-
Høysensitive barn
I barnehagen og hjemme
Hvordan kan vi som voksne omsorgspersoner ivareta de særlig sensitive barna i barnehagen og hjemme?
-
Bli helstøpt
En bok om kvalitet i barnehagen
Tematikken i boka dreier seg om både det å være helstøpt som pedagog og å skape helstøpte miljøer.
-
Sensitive barn i pedagogisk arbeid
Fra sårbarhet til styrke
Boken introduserer internasjonal og ny forskning på sensitive barns styrker. Den vil gi deg som fagperson et solid faglig grunnlag for å kunne gjenkjenne sensitivitet og tilrettelegge hverdagen for barna.
-
Se meg, jeg vil leke!
Boka er en vitamininnsprøyting om lekens verdi og den voksnes rolle.
-
Å velge det varme blikket
Inspirasjon, mot og håp til dagens foreldre
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.
-
Mening, mot & menneskeverd
God pedagogisk praksis og faglige prosesser i barnehagen
Denne boken handler om hvordan vi som voksne kan fokusere på, synliggjøre, videreformidle og ordsette god pedagogisk praksis og relasjonskompetanse med utgangspunkt i felles verdier forankret i formålsparagrafen for barnehagen.
-
Ledelse av verdistyrte barnehager
Det er den daglige kvaliteten som er syretest på hvor god kvalitet barnehagen har for barn og foreldre.
-
Verktøy som virker i verdistyrte barnehager
Denne boken inneholder beskrivelser av mer enn 30 ulike verktøy og metoder til bruk i barnehager som ønsker å være verdistyrte.
-
Barn med sosial angst og sjenanse
Denne boken handler om angsttilstanden sosial angst og hvordan denne overlapper med sjenanse.
-
Blikk for lek i barnehagen
Starte Verne Videreutvikle
Hvilken væremåte skal vi voksne ha i og utenfor leken? Kan barn være utenfor lek selv om det ser ut som de er inkludert? Hvordan skal vi øve opp evnen til å se om vår praksis hemmer eller fremmer barns muligheter til lek?
-
Bli opprørt
En bok om kvalitet i barnehagen
Denne boken drøfter flere områder der det er faglig uenighet om valg av retning for barnehagefeltet.
-
Bli bevisst
En bok om kvalitet i barnehagen
BLI BEVISST tar for seg pedagogisk bevissthet. Etter at du har lest denne boken, blir kanskje "svarte katter" et symbol for å stoppe opp og bevisstgjøre deg hva du gjør i hverdagen?
-
Profesjon & kjærlighet
En bok om de yngste barna i barnehagen
Denne boken handler om de ansatte i barnehagen og deres væremåter i relasjon til de yngste i barnehagen.
-
Danning gjennom omsorg, lek og læring i barnehagen
Med mange eksempler fra barnehagehverdagen beskriver denne boken hvordan barnehagen kan fremme barns danningsprosesser.
-
Større rom for jenter og gutter
Å utvikle en kjønnssensitiv pedagogikk i barnehagen
Denne boken gir en innføring i spørsmål omkring kjønn og likestilling i barnehagen.
-
Boltrelek og lekeslossing
Større rom i barnehagen og småskolen
Hva er boltrelek og lekeslåssing? Har slik lek noen nytteverdi?
-
Hverdagslæring i barnehagen
For både voksne og barn
Hvordan kan vi organisere hverdagen i barnehagen slik at vi ivaretar både rammeplanen og barn og voksnes psykososiale miljø, slik at barnehagen blir et godt sted for alle - både barn og voksne?
-
Bli berørt
En bok om kvalitet i barnehagen
Boken fremhever noen av de gode eksemplene som setter i gang refleksjonene, og som fanger oss og gir oss de gode følelsene av viktigheten av jobben vår og ansvaret som ligger i hendene våre.
-
Sårbare barn i barnehagen
Den lille boken om de store svikene
Å arbeide med saker som opprører oss følelsesmessig er vanskelig. At vi kjenner de berørte gjør det enda verre. Det utfordrer oss profesjonelt, etisk, medmenneskelig - og personlig. Ingen kan klare å stå i dette alene. Men alle kan gjøre noe.
-
Samlingsstund som sentrum i barnehagen
Tornerose har våknet
Denne boken setter samlingsstunden i høysetet. Samlingsstunden: energi, glede og inspirasjonskilde i barnehagen. Der vi samler oss om livet, for livet.
-
Personalutvikling gjennom veiledning i barnehagen
Barnehagen trenger ressurssterke voksne som kan legge til rette for god utvikling og læring for alle de ulike barna som er der!
-
Kunsten å være foreldre med god samvittighet
En guide for bedre kommunikasjon mellom deg og barnet ditt
Hvorfor er det slik at mange foreldre tynges av dårlig samvittighet og følelsen av å være en dårlig forelder når de slett ikke trenger å føle det slik?
-
Den nødvendige samtalen
Tør du virkelig la være?
Denne boken handler om det mange ledere opplever som noe av det mest utfordrende i lederjobben; å ta de ubehagelige samtalene.
-
Kampen om leken
Ansvar og muligheter i barnehagen
Hvor vanskelig er det for et barn å leke? Er det "lett som en lek"? Hvordan uttrykker barn et ønske om å komme inn i leken og hvordan skal de ansatte i barnehagen forstå dem?
-
Dialogspill som veiledningsmetode i barnehagen
Refleksjon og læring i grupper
Hvorfor gjør vi som vi gjør i barnehagen? Hvordan kan vi bidra til refleksjon over egne handlinger og holdninger?
-
Barnehagelæreren som leder
Å lede voksne i arbeid med barn
Hva kjennetegner en god mellomleder i barnehagen? Hva er mine sterke sider? Hva trenger jeg å utvikle? Hvordan skal jeg gjøre det? Hvordan kan jeg bygge et godt samarbeidsklima? Hvordan skal jeg legge til rette for medarbeidernes læring og utvikling?
-
Sosiale historier som metode
Hjelp til å fremme sosial forståelse og fungering ved autisme og synshemming
Mennesker er sosiale vesener, men for noen er det å være sosial en stor utfordring.
-
Kreativ bruk av digitale verktøy
Digital praksis i barnehagen
Hvordan kan du legge til rette for at digitale verktøy kommer alle barn til gode? Hvordan åpne for spillglede og bidra til gode spillvaner? Hvordan skal du vurdere den pedagogiske verdien i digitale verktøy? Og hvordan kan du overføre dette til en hektisk barnehagehverdag?
-
Se barnet innenfra
Hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen
Tilknytningen til foreldrene danner den viktigste rammen rundt barns utvikling. Men du som jobber i barnehage, er en klar nummer to for mange.
-
Snakk med barn om følelser
En fellesskapsbok for voksne og barn
Hvorfor er det viktig å snakke med barn om følelser? I løpet av oppveksten er det viktig at barn får et bevisst forhold til sine følelser og lærer å se sammenhengen mellom ytre hendelser og egne følelsesmessige reaksjoner.
-
Barn med ADHD i barnehagen
Tilrettelegging for trivsel, lek og læring
Boken gir faglig kunnskap som kan bidra til at barn med ADHD kan få et barnehagetilbud som medfører trivsel og positiv utvikling.
-
Anerkjennelse i praksis
Om utviklingsstøttende relasjoner
Vi har alle behov for å bli sett, hørt og anerkjent som de hele menneskene vi er. Men hva er egentlig anerkjennelse? Hva skal til for å skape gode, likeverdige og utviklingsstøttende relasjoner mellom mennesker?
-
Foreldreveiledning
I barnehagen, på helsestasjonen og i skolen
Når du treffer barn i din arbeidshverdag som ikke trives og utvikler seg som forventet, må du ta utgangspunkt i samspillet mellom foreldre og barn.
-
Improvisasjonsblikk i barnehagen
Støtte til lekende samspill
Hvordan kan ansatte i barnehagen bidra til at alle barna føler at de er med i fellesskapet? Hvordan kan du støtte og utvikle det lekende samspillet? Hvordan kan du drive pedagogisk ledelse av lekende samspill?
-
Musikkglede i barnehagen
Lek med takt og tone
Hvordan synger du med barn? Hva må du tenke på når du skal synge? Hvilke sanger passer for hvilke aldersgrupper? Hvordan lærer du bort en ny sang? Hvordan velger du musikk som oppmuntrer til dans?
-
Stopp ertingen
Arbeid med inkluderende miljøer i barnehagen
Boken presenterer en konkret og praktisk metode for forebygging av mobbing i barnehagen.
-
Samhandling som omsorg
Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge
Å sikre god psykisk helse og psykososial utvikling for barn og unge krever innsats fra mange tjenester og virksomheter i kommunene.
-
Bevegelsesglede i barnehagen
Begeistringssmitte og tilrettelegging
Dette er boken for deg som ønsker å gi barn i barnehagen en hverdag full av bevegelseslek!
-
Mangfoldig naturglede i barnehagen
Lek med natur, miljø og teknikk
Dette er boken for deg som ønsker å gi barn i barnehagen sterke sansemessige opplevelser i naturen!
-
Den gode assistenten
En forutsetning for kvalitet i barnehagen
Boken viser gjennom teori, praksisfortellinger og refleksjonsoppgaver hvordan du kan bli en god pedagogisk medarbeider.
-
Ville og stille barn i barnehagen
Veier ut av låste atferdsmønstre
Denne boken handler om de barna som aldri ser ut til å finne roen, de som lar egen frustrasjon gå ut over andre, og de som er for stille og innadvendte og som dermed ikke får tatt del i barnehagens sosiale liv.
-
Barn med ADHD
Hvordan er det egentlig å ha ADHD?
-
Filosofiske samtaler i barnehagen
Å ta barns tenkning på alvor
Små barn stiller store spørsmål. I en filosofisk samtale oppmuntrer vi barna til å tenke høyt over mulige svar på vriene spørsmål, uten at vi voksne hjelper dem til å formulere svarene.
-
Fra plan til praksis III
Verktøy
Boken presenterer en rekke verktøy og metoder som vil være nyttige i arbeidet med planlegging, dokumentasjon og vurdering i egen barnehage.
-
Fra plan til praksis II
Dokumentasjon og vurdering i barnehagen
Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes.
-
Fra plan til praksis I
Prosessorientert arbeid i barnehagen
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringsbegrep hvor omsorg, lek og læring er sentrale deler. Hva innebærer det i praksis å arbeide i tråd med et helhetlig læringsbegrep?
-
Med mattebriller i barnehagen
Lek med antall, rom, form og måling
Hvordan kan vi bruke og videreutvikle materiell og kunnskaper for å stimulere barna mest mulig i arbeidet med matematikk?
-
Språkglede i barnehagen
Lek med språk, tekst og kommunikasjon
Dette er boken for deg som ønsker å gi barn en hverdag full av språkglede!
-
Se hva jeg kan 'a
Barnehagen som læringsarena
Hva er læring? Hvilke forutsetninger må ligge til grunn for at vi mennesker skal kunne lære? Hvordan skape gode læringsbetingelser for barn?
-
Fra kvalitet til meningsskaping
Morgendagens barnehage
Forfatterne av denne boka er opptatt av å bringe kvalitetsdebatten i barnehagen noen hakk videre - fra kvalitet til meningsskaping.
-
Æ trur dem søv
Om aktive voksne og sosial kompetanse i barnehagen
Dette er en bok for alle som arbeider med barn i førskolealderen