Åpenhetsloven
Innkjøpsveileder
Gode rutiner ved inngåelse av avtaler med leverandører og partnere er et kraftig virkemiddel og fremmer respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden.
Før vi foretar innkjøp fra en leverandør eller inngår avtaler med partnere, vurderer vi blant annet dette:
- Leverandørens sannsynlighet for og konsekvens av brudd på menneskerettigheter og psykisk/fysisk skade. Dersom risikoen vurderes som høy, vil leverandører med lavere risiko bli foretrukket.
- Har leverandøren/partneren utarbeidet aktsomhetsvurdering? Hvis ikke – hva er grunnen?
- Om aktsomhetsvurdering ikke er pliktig, kan leverandøren brukes dersom den ellers oppfyller våre krav
- Hvis aktsomhetsvurdering er pliktig, bør det unngås å bruke leverandører som ikke etterfølger kravene til åpenhetsloven
- Alle leverandørkontrakter skal inneholde våre krav om anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter.
Aktsomhetsvurdering og informasjonsplikt
I KF har administrasjonen ansvar for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger på årlig basis. Vi gjør det gruppevis for leverandører og samarbeidspartnere i vår verdikjede. Aktsomhetsvurderingen er en overordnet risikovurdering (sannsynlighet og konsekvens) for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vi undersøker aktivt og fortløpende nye samarbeidspartnere og leverandører for brudd eller risiko for brudd på menneskerettigheter i forbindelse med inngåelse av avtale, slik det er beskrevet over.
Vi legger følgende kriterier til grunn for vurdering av sannsynlighet og konsekvens.
Kriterier for vurdering av sannsynlighet
Risiko | Beskrivelse | Kriterium |
---|---|---|
1 | Svert sjeldent | Vil sannsynligvis ikke inntreffe de neste 5 årene |
2 | Sjeldent | Sannsynlighetsoversikt for å inntreffe de neste 3-5 årene |
3 | Sannsynlig | Forventes å inntreffe de neste 3-5 årene |
4 | Svært sannsynlig | Pågår eller forventes inntreffe innen 3 år |
5 | Påregnelig hendelse | Pågår |
Kriterier for vurdering av konsekvens
Risiko | Beskrivelse | Kriterium |
---|---|---|
1 | Ubetydelig | Vil ikke forårsake noen skade eller brudd på menneskerettigeter |
2 | Lav | Vil sannsynligvis gi mindre alvorlig fysisk skade, og/eller noe psykisk skade |
3 | Middels | Vil ikke forårsake noen skade, men kan oppstå brudd på menneskerettigheter |
4 | Høy | Vil sannsynligvis gi mindre alvorlig fysisk skade, og/eller alvorlig psykisk skade |
5 | Alvorlig | Kan forårsake tap av liv eller alvorlig fysisk skade |
Vurdering
KF har i 2024 gjort en egenevaluering av aktørene, og vil frem mot neste redegjørelse be om informasjon og bekreftelser fra leverandører der vi vurderer at risikoen har endret seg. Vi vil gjøre konkrete undersøkelser av leverandører som vi vurderer har en sannsynlighet på 3 eller høyere.
Leverandørkategori | Antall | Sannsynlighet | Konsekvens |
---|---|---|---|
Konsernleverandører | 5 | 1 | 1 |
Andre norske leverandører | 186 | 1 | 1 |
Norske leverandører som kjøper varer og tjenester | 95 | 2 | 2 |
Utenlandske leverandører | 19 | 2 | 2 |
Vi vurderer at KF opererer i et område (Norge) og i en bransje der det er lav risiko for brudd på sentrale områder som personvern, forretningsførsel, HMS, menneskerettigheter og arbeidsforhold. Vi vurderer at våre underleverandører også representerer en lav risiko. Disse utgjør primært kompetansebedrifter med høyt utdannet personale.
Vår aktsomhetsvurdering publiseres på kf.no senest 30. juni hvert år.